Använ­dar­guide Skiffer

Välkommen till Skiffer -din säkra digitala mötesplats

Skiffer är en videokonferenslösning för säkra digitala möten. Tjänsten tillhandahålls av Tutus och Teracom Samhällsnät och all infrastruktur är placerad i Sverige i säkerhetsklassade lokaler och administreras av säkerhetsklassad personal. Skiffer erbjuder autentiserade möten med alla svenska godkända e-legitimationer samt de som ingår i den Europeiska eIDAS-förordningen.

För att kunna boka möten med Skiffer behöver du ett moderatorkonto. Saknar du konto så kontakta oss på sales@tutus.se eller anmäl dig här.

Om du har anskaffat ett moderatorkonto och fått ett licensnummer behöver du registrera dig. Tänk på att ha din e-legitimation redo. Genom att registrera dig så accepterar du användarvillkoren för tjänsten.

Om du inte har möjlighet att använda en godkänd e-legitimation kan du istället anskaffa ett moderatorkonto begränsat till att skapa oautentiserade möten. Då kan du registrera dig med ett Google-konto eller FIDO2-token (exvis Yubikey).

Använda Skiffer

Skiffer kräver ingen särskild programvara installerad i din dator utan fungerar direkt i webbläsarna Chrome och Edge. För bästa upplevelse i din mobil rekommenderar vi att du laddar ner appen Jitsi

En skifferkonferens sätts upp i tre enkla steg:

  1. Boka en konferens
  2. Bjud in deltagare
  3. Anslut till konferensen

1. Boka en konferens

  1. Med din webbläsare, gå till bokningssidan för skiffer: skiffer.tutus.se. Bokningssidan finns i en svensk och engelsk version.
  2. Ange ett namn på konferensen
  3. Ange om du vill att det krävs e-legitimation för att kunna ansluta genom att klicka i rutan för Autentiserad videokonferens
  4. Ange datum, tid och längd för konferensen. Notera att det går bra att ha en konferens igång längre än vad som anges här
  5. Ange en beskrivning för mötet (valfritt)
  6. Klicka på Boka

2. Bjud in deltagare

När en du bokat en konferens kan du bjuda in till konferensen på olika sätt. I fliken Dina bokningar finns flera olika alternativ.


  • Lägg till i kalender -laddar ner en kalenderbokning (.ics-fil) som du kan importera till i din kalender för att sedan bjuda in deltagare till.
  • E-postinbjudan -startar din e-postklient med ett färdigt inbjudningsbrev och möteslänken som du kan skicka till deltagarna.
  • Kopiera länk -kopierar möteslänken till urklipp som du kan klistra in i valfritt program för vidaresändning till deltagarna.
  • Dela -gör det möjlig att i en mobil eller surfplatta dela länken till annan valfri applikation.

Tänk på att möteslänken (https://skiffra.se/xxxxx) innehåller "nyckeln" för att kunna ansluta till en konferens och därför bör hanteras konfidentiellt och endast delges de som förväntas delta. Se även möjligheten att använda lösenord.

Notera att flikarna Mina bokningar och Nyligen besökta konferenser nyttjar cookies för att fungera. Om du byter dator eller webbläsare, rensar dina cookies eller nyttjar så kallat inkognitoläge i din webbläsare finns det risk för att du inte längre ser dina bokade konferenser. En rekommendation är därför att du alltid bör inkludera dig själv när bjuder in till en konferens så minimerar du risken för att du som moderator inte har länken tillgänglig när konferensen skall börja.

3. Anslut till konferensen

Moderatorer

Som moderator ansluter du enklast till en bokad konferens genom att klicka på konferensnamnet i fliken Mina bokningar. Du kan ansluta när som helst till konferensen. Det kan vara praktiskt att ansluta något innan mötet börjar för att kontrollera mikrofonen och kameran samt ställa in önskade mötesinställningar innan övriga deltagare tillåts ansluta. Som moderator kommer ditt för- och efternamn samt autentiseringsmetod att presenteras för övriga deltagare.

Tänk på att Skiffer inte sparar någon information eller några inställningar för möten utan aktiva deltagare. Vill du göra mötesinställningar behöver du vara kvar i mötet tills dess att det startar.

Deltagare

Inbjudna deltagare ansluter genom att klicka på inbjudningslänken de fått eller genom att ange den direkt i sin webbläsare. Deltagare som försöker ansluta innan den angiva mötestiden kommer till ett väntrum som räknar ner tiden till att konferensen startar. När tiden är inne dirigeras deltagarna automatiskt in till mötet. Om det är ett autentiserat möte kommer deltagarens för- och efternamn samt nyttjad e-legitimation visas för övriga deltagare, exvis Stig Nilsson (BankID). För oautentiserade möten får deltagaren själv välja hur hen ska presenteras i mötet.

Funktioner i Skiffer

Skiffer har en meny med knappar för olika funktioner

  • Mikrofon -klicka på symbolen för mikrofonen för att sätta på / stänga av mikrofonen. Klicka på ^-symbolen för att välja mikrofon och högtalare.
  • Kamera - klicka på symbolen för mikrofonen för att sätta på / stänga av mikrofonen. Klicka på ^-symbolen för att välja mikrofon och högtalare.
  • Skärmdelning -Klicka på ikonen för att välja skärmdelning; hela skärem, flik eller enskilt fönster. Klicka på ikonen igen för att avsluta skärmdelningen.
  • Chatt - Chattfunktion för mötesdeltagare finns om man vill skicka meddelande. Det är även möjligt att skicka privata meddelanden direkt till en enskild deltagare genom att klicka på dess fönster och välja Privat meddelande.
  • Omröstning.- I chatten finns även en flik för att skapa omröstningar.
  • Handuppräckning -Klicka på handen för exempelvis påkalla uppmärksamhet under mötet.
  • Panelvy-klicka fönsterikonen för att växla mellan en vy som visar samtliga deltagare (panelvy) och den vy som fokuserar på den som talar för tillfället.
  • Personliga inställningar -Klicka på cirkeln med dina initialer för att göra personliga inställningar. Notera att om du försöker byta namn så kommer det inte att få genomslag hos övriga deltagare.
  • Mötesinställnignar -Klicka på de tre punkterna för att göra ytterligare mötesinställningar . Här kan du bland annat välja virtuell bakgrund, ange möteslösenord samt aktivera lobby-funktionen (om du är moderator).

Väntrum

Väntrum är en funktion som gör att moderatorn aktivt behöver godkänna samtliga mötesdeltagare innan de släpps in till mötet. En moderator som vill aktivera väntrumsfunktionen behöver logga in i mötet innan utsatt tid och aktivera denna genom att klicka på de tre punkterna - säkerhetsalternativ och sedan aktivera väntrum. Moderatorn får ej heller logga ut från mötet innan mötet börjar för att inställningen ska förbli aktiverad.

Lösenord

Som moderator är det möjligt att ytterligare skydda en konferens med ett lösenord. Lösenordet bör skickas i en annan kanal än själva inbjudningslänken får att få någon större effekt. Moderatorn väljer själv lösenordet och behöver sätta det i mötesinställningarna (tre punkter - säkerhetsalternativ - lägg till lösenord) innan den officiella mötestiden för att ha någon effekt. Lösenord kan också förhindra deltagare som avvisats från mötet från att återansluta. Om du har lösenord och väntrum aktiverat samtidigt, kan deltagare som känner till lösenordet logga in utan att bli insläppt av moderatorn.

Avvisa deltagare

En moderator kan avvisa (slänga ut) deltagare i mötet som av någon anledning inte ska tillåtas vara kvar i mötet. Klicka på menyn i fönstret för den aktuella deltagaren (tre vertikala punkterna) och välj Koppla från. För att förhindra deltagaren att försöka återansluta till mötet kan moderatorn välja att sätta ett nytt lösenord innan den aktuella deltagaren kastas ut.

Frågor och svar

Jag kan inte ansluta eller har problem med ljud och/eller video

  • För att tjänsten ska fungera behöver följande portar vara öppna från din webbläsare / mobil till (185.153.158.32/27, 80.72.3.160/27). TCP port (443, 5349) och UDP port (10000, 3478). Kontakta din IT administratör / IT-avdelning för hjälp med detta.
  • Om TLS Intercept / SSL Inspection används måste undantag ges till 185.153.158.32/27 och 80.72.3.160/27. Hostnamn turn1.meet.tutus.se, turn2.meet.tutus.se, turn1.skiffer.tutus.se, turn2.skiffer.tutus.se.

Hur många deltagare per mötesrum kan man vara?

  • För närvarande finns en teknisk begränsning på maximalt 100 deltagare i varje enskild konferens.
  • Med End-to-End kryptering påslaget gäller maximalt 20 deltagare i varje enskild konferens.

Fungerar tjänsten inte i andra webbläsare såsom Firefox, eller äldre versioner av Edge etc

  • Nej, dessa webbläsare saknar funktioner och riskerar dessutom att försämra användarupplevelsen för övriga deltagare.

När jag använder fönstervyn ser jag inte alla deltagare trots att de har på kameran.

  • Det beror på att klienten bara hämtar kamerabilden från de senaste aktiva deltagarna i syfte att minska belastningen på både klient och nätverk.

Hur kan jag se andra deltagare samtidigt som jag delar Power Point i fullskärmsläge?

För att förhindra att Power Point kör i fullskärmsläge, gå in under Bildspel > Konfigurera bildspel och klicka på Enskild visning (fönster).

Därefter delar du ditt PowerPoint-fönster i Skiffer (inte hela skärmen). Nu kan du köra bildspelet utan att den tar över alla andra fönster på ditt skrivbord.

Hur många deltagare kan visas samtidigt med video?

Deltagare totalt /Deltagare med video samtidigt
2-2920
30-4915
50-6910
70-895
90+2